Vijf uur ‘s ochtends op om alle kranten te lezen – zo wordt de Blendle nieuwsbrief gemaakt

De ‘studentjes’ van de Blendle-redactie staan om vijf uur ’s ochtends op om alle kranten te lezen en zo’n 164 duizend mensen een mail te sturen met ‘de beste stukken van die dag’. Een aanzienlijk deel van de Blendle-omzet komt binnen via die e-mails. Een dagje ‘nieuwsbrieven’ met redactiebaas Arnoud.

In een rijtjeshuis in het Brabantse dorp Vught zit Arnoud van der Struijk (23) aan een zware houten tafel met tapijtje erop, naar het scherm van zijn Macbook te turen. In de keuken ernaast begint zijn vader aan het ontbijt. Het is kwart over zes ’s ochtends en Van der Struijk heeft het AD, Trouw en de Vlaamse krant De Standaard al van A tot Z gelezen. “Het is weer smullen vandaag”, typt hij in het venstertje van mailprogramma Mailchimp.

Iedere ochtend rond half negen stuurt Blendle zo’n 164 duizend gebruikers een e-mail met daarin de ‘beste stukken’ uit de kranten van die dag, op zondag is er het weekoverzicht, op donderdagavond het bladenoverzicht. Klikt de ontvanger op een link in de nieuwsbrief, dan wordt hij meteen naar het artikel op de Blendle-website gestuurd, en heeft hij het dus automatisch gekocht. De nieuwsbrief is daarmee één van de belangrijkste inkomstenbronnen van Blendle.

“We moeten zorgen dat ons product sticky is”, zegt Jochem van Soest (28),’numbers guy’, ofwel CFO, van Blendle. “Mensen zo ver krijgen dat ze zich registreren als gebruiker is één, maar ze dagelijks naar Blendle laten komen om stukjes te kopen, is veel moeilijker. De nieuwsbrief is daarom superbelangrijk.”

Er zijn volgens hem geen cijfers over hoeveel van de omzet is terug te leiden naar de nieuwsbrief, maar zeker is dat een artikel uit de nieuwsbrief het in Blendle beter doet dan een vergelijkbaar ander artikel, en dat een goede nieuwbriefdag een goede omzetdag voor Blendle betekent.

Koppenmakers gezocht
Iedere dag staan drie redacteuren voor zonsopgang op, om alle kranten te lezen. Die liggen dan nog niet in de brievenbus, maar staan al wel in de online kiosk. De dag ervoor hebben ze het Parool, NRC Handelsblad en nrc.next al ‘gedaan’, de weekbladen lezen ze verspreid over de week. Per dag selecteren ze ongeveer acht artikelen, waarvan twee uit de weekbladen – die artikelen zijn vaak lang, en brengen relatief veel geld op.

Uit De Standaard vist Van der Struijk een artikel met de kop:

Schoonheidswerkers in de kankerwereld

De intro luidt:

Met schoonheidssessies op maat de re-integratie van mensen met kanker bevorderen. Dat is het opzet van de vzw Institute for Professional Care (IFPC), die in het AZ Nikolaas voor een Belgische primeur zorgt met de opleiding tot ‘kanker beauty professional’.

Weg ermee.

Van der Struijk maakt ervan:

Nieuw: een opleiding tot ‘kanker beauty professional’
Kanker vreet niet alleen aan je lichaam, maar ook aan je zelfvertrouwen. En dan vooral bij vrouwen die hun haren verliezen. In België wordt daar nu serieus werk van gemaakt: ‘kanker beauty professional’ is een officieel beroep. Met opleiding.

Helemaal aan het begin, toen Blendle alleen nog in bètaversie bestond, kwamen de nieuwsbrieven automatisch tot stand. Blendle-gebruikers kregen een mail met ‘dit zijn de vijf populairste artikelen in je timeline’. Werkte niet. Niemand klikte erop.

In april vorig jaar zetten de Blendlebazen daarom een vacature uit voor ‘koppenmaker’, een stageplek. “Er kwamen een stuk of zestig studentjes op af, de beste vijf werden samen in een hok geflikkerd in de Jaarbeurs in Utrecht”, vertelt Van der Struijk, zelf één van die ‘studentjes’. “Er stonden zelfs geen tafels of stoelen, die moesten we eerst zelf in elkaar schroeven.”

Lees verder bij nieuwejournalistiek.nl